Rss

  • facebook
  • linkedin
  • google

Ny træningsmetode med Stryd

Skærmbillede 2015-03-03 kl. 21.30.58Jeg elsker gadgets og de muligheder de giver til at analyse mine løbeture. Jeg er stødt på Stryd, som indtil videre er i udviklingen men forventes på markedet i september 2015.

Den måler ikke puls eller hastighed, men running power (Løbekraft). Altså hvor meget styrke du lægger i din træning. Stryd mener det er efter running power man fremover skal træne efter. Men se videoen og vurder selv. Jeg synes det er lidt smart, hvad synes du?

Du kan læse meget mere om Stryd her.

/Kasper

En progressiv løbetur

Når det ikke haglede, så var det pragtfuldt vejr.

Når det ikke haglede, så var det pragtfuldt vejr.

“Det er ikke til at se det, hvis man ikke lige ved det”, at foråret er her, for i dag har været koldt, blæsende og haglende. Jeg sad et par timer før løbeturen og kiggede ud af vinduet og det væltede bare ned med hagl. Og det var så krydret med en god vind, så haglene næsten kom sidelæns.

Heldigvis ændrede det sig og solen skinnede, da jeg skulle afsted. Hvertfald de første 200 meter. For så kom haglene igen, og jeg kunne ikke andet end at løbe og kigge lige ned i jorden foran mig for at beskytte ansigtet mod de hårde slag. Men lige så hurtigt som det kom, lige så hurtigt forsvandt det og vejret var helt ok.

Løbeturen i dag var en af de lidt mere interessant, hvor det ikke bare var at løbe. I dag var det 8 kilometer progressivt løb og det betød, at jeg startede ud med pace 6 min/km. Herefter skar jeg 10 sekunder af pr. kilometer, så jeg den sidste kilometer skulle løbe 4:50 min/km.

Skærmbillede 2015-03-03 kl. 20.35.38

Da jeg nåede Egaa Engsø støtte jeg til to af mine kollegaer, og vi fulgtes rundt indtil jeg satte farten op til 5:20 min/km. Jeg havde lidt problemer med at ramme de 10 sekunder hver gang, og det kan man også se på mine pacetider. Det blev hurtigt en løbetur, hvor jeg kiggede mere på uret end jeg nød naturen.

Jeg har fået Claus Hechmanss nye bog Løb som Eliten

Jeg har fået Claus Hechmanss nye bog Løb som Eliten

Jeg afsluttede med pace 4:50 og masser af energi. Det gik faktisk meget nemmere, at holde en rimelige stabil fart det stærkere jeg løb. Og den berygtede puls sluttede på 166 BPM, hvilket jeg er fin tilfreds med.

Alt i alt en rigtig god oplevelse og rart at få lidt fart på efter søndagens løbeoplevelse.

Nu vil jeg igang med at læse Claus Hechmanns nye bog: Løb som Eliten. Den bog har jeg enormt store forventninger til. Der kommer en anmeldelse så snart jeg er færdig med den.

/Kasper

 

Denne uges træning

Godmorgen. Så blev det mandag og det betyder en ny arbejdsuge og ikke mindst træningsuge.

Sidste uges træning var præget af træthed og så et lille forsøg med at løbe efter puls. Jeg ved ikke om det var en succes, men nu er det prøvet og jeg vil grave lidt videre i det for at forstå det bedre. Jeg har fået lidt hints fra brugere på loebesiden.dk, at jeg måske regner det lidt forkert. Derimod byder denne uges træning  på 41 kilometer fordelt på tre ture, og det skulle gerne følges.

Tirsdag: 8 kilometer med progressivt løb. Start ved 6 min/km og så hive 10 sekunder af pr. kilometer.

Torsdag: 8 kilometer i maratontempo, så det bliver omkring 5:15 – 5:30.

Søndag: En rigtig lang tur på 25 kilometer med pace 5:30. Jeg er noget nervøs for den, da det er et par år siden jeg har løbet så langt.

Håber jeres træningsuge bliver en fantastisk en.

/Kasper

Boganmeldelse: Find træningsbalancen

978-87-7706-975-8_250pxDu har måske allerede læst en masse løbebøger, og tror dette måske er endnu en. Men så tager du fejl.

Denne bog, Find træningsbalancen mellem sundhed og smerte er til dig, som vil gøre dig klogere på hvorfor du træner, men også klogere på om du er træningsafhængig. Det lyder måske lidt skørt, men forfatteren, Mia Beck Lichtenstein, mener at 10% af dem som er i træningscentrene er afhængige. Det er faktisk ret mange.

Bogen er en meget teoretisk bog med henvisninger til en masse forskning, og jeg skal sige med det samme at bogen ikke er en “easy reader”. Skal man forstå den skal man også bruge tid.

Bogen veksler mellem teori, virkelige historier fra virkelige mennesker, analyse af disse historier og så selvdiagnosticering. Der er test på om man er stresset, afhængig osv.

Bogens omdrejningspunkt er forholdet mellem en sund livsstil med træning, træning med smerter og så skader. Hvad gør engagerede motionister f.eks. når de render ind i en skade? Træner de videre eller hører de efter lægen? Hvad gør du? Det hele bygger altid om til at du selv tager stilling til spørgsmålet. F.eks. er der en historie om en kvinde, som efter af have fået gips på kører hjem, klipper det op og træner videre.

Bogen er, som jeg startede med at sige, meget anderledes end andre løbebøger (Faktisk handler den mere om træning generelt). Den giver dig en masse viden, men kræver også at du har tiden til at læse den. Jeg har personlig lært en del, og vil måske i fremtiden se faren får skaden sker.

Så er du på udkig efter en bog, som kan gøre dig klogere på dig selv og din måske overtræning, så kunne dette godt være bogen.

Bogen kan købes her

Antal sider: 240 – Forlag: Dansk psykologisk forlag – Forfatter:Mia Beck Lichtenstein

Bogen er sendt fra forlaget, men anmeldelsen afspejler min mening.

15 kilometer pulstræning

Våd og de 15 kilometer er overstået

Våd og de 15 kilometer er overstået

Løbeturen i dag var en lidt anderledes løbetur. Ikke nok med at det er første forårsdag, selvom vejret havde en underlig måde at vise det på, så er der også blevet prikket flere gange til mig ang. min høje puls. Det tog jeg i dag konsekvensen af, og omlagde mine 15 kilometer til 15 kilometer. Ja, sådan umiddelbart virker det jo ikke som om der er meget forskel på de to 15 kilometer, men planen var 15 kilometer i omkring 5:15 til 5:25 (Og sikkert puls 185), men i stedet lavede jeg det om til en løbetur i pulszoner.

Lad mig lægge ud med at sige at det ikke var nemt og indlægget her vil adskille sig fra andre ved at indeholde en masse tal og en del skepsis. Målet var 140 BMP, hvilet svarer til ca. 66% af makspuls. For at træne udenholdenhed, som var målet i dag, skulle jeg gerne ligge mellem 60 og 70%. Kommer jeg over rammer jeg mælkesyretræningen. Hele dagens pr0jekt skulle forløbe over 15 gode danske kilometer. Det er lidt sjovt med kilometer, for 15 kilometer begynder man psykisk at tænke på som en af de “kortere” ture, mens bare 6 kilometer mere betyder at det bliver en prøvelse :)

Jeg kom afsted og kunne ret hurtigt konstatere at 140 BPM ville være næsten umuligt at holde. Ved bakker ramte jeg op i 160érne og endda en enkelt gang  170. Ellers lå jeg normalt i den høje ende af 140érne og start 150érne. Resultatet blev 147 BMP i gennemsnit over det 15 kilometer og det med en gennemsnitspace på 7:08. Nogle gange var jeg tæt på pace 8:00. Og det er simpelthen for langsomt til at det er behageligt at løbe. De 147 BMP, som jo ikke var indenfor målet betød også, at jeg ramte mælkesyretærsklen pga. at det er 72% af min makspuls. Men her igen vil jeg så sætte spørgsmålstegn, for jeg følte på intet tidspunkt at der var mælkesyre i benene.

Klip fra movescount som viser mit tempo (Hvid) samt min puls (Orange)

Klip fra movescount som viser mit tempo (Hvid) samt min puls (Orange)

Da jeg var kommet hjem efter 1:47t (Det jeg plejer at løbe halvmarathon på) havde jeg lidt ømme lår og knæ. Hele løbestilen var jo også omlagt når man løber så langsomt. Men efter et bad kunne jeg ikke mærke jeg havde løbet. Og det er jeg altså ikke vant til, og føler måske ikke sådan rigtig jeg har trænet, for der plejer jeg at kunne mærke at jeg er brugt.

Ruten var lidt rundt i Trige og så til Pannerup, Elev og så hjem igen.

Ruten var lidt rundt i Trige og så til Pannerup, Elev og så hjem igen.

Jeg er dog også i tvivl om jeg kan træne efter puls. Suunto’s skema har klassificeret det meste af turen som hård. Og jeg har aldrig løbet mere rolig og nærmest uden at svede (Og det har måske noget med alt vandet fra oven at gøre). Men jeg føler lidt at jeg bliver puttet i nogle pulszoner, hvor jeg ikke hører til. Men jeg har bestemt mig for at tage fat i nogen, som har mere forstand på det end mig.

Der kommer nok ikke mere pulstræning inden Paris, ja med mindre at jeg kan mærke forbedringerne fra denne tur allerede næste gang. Men det var sjovt at prøve, men faktisk ret hårdt psykisk, og det skal siges, at jeg efter Paris godt kune finde på at sætte mig mere ind i det frem mod mine halvmarathons til sommer.

/Kasper