Rss

  • facebook
  • linkedin
  • google

Motivationsforladt weekend

Billede 26-06-2016 11.14.26

Puha, det er godt der ikke er mange af sådanne weekender, for der har godtnok ikke været meget energi.

Mit skema sagde 18 kilometer og det var meningen, at det skulle være løbet i går morges, men det var lysten ikke til det. Jeg benyttede mig af snooze; jeg gør det om 15 minutter og så gik dagen ellers.

Og så var der jo kun et skud mere i bøssen, og det var her til morgen. Desværre skete det samme. Det er lidt for tidligt i træningsforløbet. Men så kom jeg til at tænke på, at løbeklubben her i Trige vist løb kl. 10, så 9:45 styrtede jeg ind for at få tøjet på. Jeg vidste godt, at det ikke ville komme til at blive løbet som planen, men det var bestemt bedre end sofaen.

Jeg løb 13 kilometer sammen med løbeklubben og følte faktisk at det gik ganske godt. Også til slut, og jeg var da lige inde og tænke at jeg godt kunne tage 5 kilometer til. Men jeg stoppede nu ved 13 kilometer. Jeg er naturligvis træt af, at jeg brød programmet i dag, men jeg glæder mig også over at jeg overhovedet kom afsted.

Turen blev løbet i lidt varieret tempo og sammenlagt blev det til 5:13 min/km

Og nu glæder jeg mig så til en uge med mere energi.

/Kasper

 

Marathonpace

Billede 23-06-2016 17.26.57

Pace er en sjov ting. Hvornår er det hurtigt og hvornår er det langsomt? Når jeg snakker med andre og de næsten undskylder at de f.eks. “kun” løber 5:45 min/km, plejer jeg at stille modspørgsmålet: Synes du det er hurtigt? Og svarer de, at ja det er det hurtigste de kan holde til at løbe. Jamen så er det en hurtig pace. Det er det jeg elsker ved løb. Hvis man vælger det, så er den eneste “modstander” man har nemlig sig selv. Og så kan man lige så stille arbejde på at blive hurtigere, hvis det er det man vil. Man kan altid finde en der er hurtige end en selv, sådan er det bare.

Lige nu er jeg der, hvor jeg gerne vil være hurtigere, for det er fremgangen som holder mig i gang. Og med mit mål med Berlin Marathon under 3:29t, så skal jeg ned og løbe 4:50 min/km. Jeg kan egentlig nøjes med 4:57, men det er rart at være foran tidsplan.

De 4:50 min/km bliver omdrejningspunktet for hele min træninger her i sommeren og efteråret. Og i dag var første forsmag, hvor jeg skulle løbe marathonpace. Og det var faktisk rigtig hårdt, for jeg følte mig lidt tung. Jeg tror kroppen lige skal vænne sig til, at der er kommet godt med kilometer igen.

Min Hechmanntræning i dag bestod af følgende:

  • 3.000 meter opvarmning med jog.
  • 2 x 2.500 meter marathon pace (4:50) og det blev løbet i henholdsvis 4:51 min/km og 4:49 min/km. Så det var jo super tæt på og godkendt.
  • 3.000 meter afjog.

I mellem var der en joggepause på 1.000 meter for at få pulsen ned. 2.500 meter virker lidt uoverskueligt nu, men jeg er sikker på at 4:50, kommer til at være perfekt i Berlin. I alt blev det til 12 kilometer i rimelig tørvejr.

Det går super med knæet og jeg mærker faktisk intet til det. Jeg sørger for at træne og strække ud, og så er det snart tid til at snakke med Fysio-shop igen.

Nu har jeg så en længere tur i weekenden, så jeg håber at vejret vil mig det bedste.

/Kasper

I gang med Hechmanntræningen

Billede 21-06-2016 17.28.54

Jeg indrømmer, at jeg ikke havde set frem til dagen i dag. Ikke så meget det, at jeg skal igang igen, men det er alligevel ved at være et par måneder siden jeg sidst har løbet efter program, og det presser bare en.

Vejret var perfekt i dag dog måske en anelse til den lumre side, men hellere det end regn og kold blæst :). Og især når man skal igang med et program, så er det rart at man ikke skal koncentrere sig ret meget om vejret.

Programmet er startet lige på og hårdt, og derfor var det da også intervaller på skemaet. Men som altid med Hechmann, så gør man ikke bare en ting, men kombinerer det hele for at gøre kroppen klar og rykke den ud af komfortzonen. Jeg startede ud med lidt tunge ben. Jeg har ikke som sådan haft ømme ben fra i søndags, men de har bare været lidt trætte i leddene.

Mit program så således ud:

  • 3000 meter opvarming. Det løb jeg i 5:33 min/km og det var meget passende til lige at få løsnet kroppen lidt op og lidt sved på panden.
  • 2 x 300 meter Cruise and Sprint, hvor man starte stille ud og ender i spurt. De blev løbet med henholdsvis gns. 4:28 og 4:32. Hvilket jeg var meget tilfreds med.
  • 3 x 600 meter i 4:45 min/km og 600 meter i 4:30 min/km. Det gik faktisk rigtig godt og navnlig ved 4:45 lå jeg og nød farten uden at være besværet. Det blev løbet således: 4:37/4:28 – 4:45/4:29 – 4:46/4:28. Og det er jeg faktisk RIGTIG stolt af at jeg kunne kontrollere det så godt og jeg havde rimelig overskud ved 4:30 også. Det tegner altså rigtig godt.
  • 3000 meter afjog, som jeg løb i 5:13 min/km, som er en anelse for hurtigt.

I alt blev det 12 kilometer i dag og den opmærksomme kan hurtigt lægge ovenstående sammen og sige, at der mangler noget. Men i mellem de forskellige trin ligger der nogle løbepause, hvor man løber meget stille for at pulsen ned igen. Dem har jeg ikke skrevet med.

Her ses diagrammet over min tur med planlagte stå- og joggepauser.

Her ses diagrammet over min tur med planlagte stå- og joggepauser.

Jeg er super optimist nu, og er sikker på at der er PR i vente på både halv- og helmarathon i 2016. Og jeg er super glad for endnu engang at være under Hechmann Runnings vinger.

Tilmeldt Aarhus Halvmarathon 2016

Glad og super tilfreds i mål

Fra min deltagelse sidste år

Jeg har fået blod på tanden og med min nye træningsplan kan jeg begynde at passe løb ind i planen.

Det første bliver Aarhus Halvmarathon som Aarhus 1900 står bag. Jeg løb det sidste år, hvor det hed Audi Challenge, men Audi har trukket sig, så derfor denne nye titel. Jeg satser at løbe den på 1:45, som jeg burde kunne uden besvær på det tidspunkt, hvis jeg ellers skal kunne løbe Berlin Marathon i ny PR.

Løbet her er milevidt fra Aarhus City Halvmarathon, da City er en løbefest med masser af musik og farver, og jeg vil sige at Aarhus Halvmarathon er mere “nørdet”. Her er fokus en hurtig rute. Men jeg synes faktisk det var et godt løb.

/Kasper

Hallo Hechmann Running

Billede-02-11-2015-17.15.10

Med et veloverstået halvmarathon og et knæ der tyder på at gå den rigtige vej tør jeg igen godt begynde at drømme om Berlin Marathon i september. Løbet har faktisk været stillet lidt på standby i hovedet, men nu skal det nok blive til noget.

Men med et marathonløb i horisonten betyder det også, at der skal bruges nogle timer på vejene. Og jeg er igen glad for at have Hechmann Running med på sidelinien. Det er Claus Hechmann, som jeg tidligere har besøgt, der sætter træningen op, så den passer til mine planer. Og han har “rimelig” styr på det, for han er også træneren bag Anna Baumeister. Og hvem er det så Anna er? Jo, hun er end af de danske deltagere til OL. Her skal hun tilbagelægge 42 kilometer.

Nå, men nok om andre og tilbage til mig :). Jeg starter op i det samme zoner, som da jeg trænede op til Hamburg Marathon. Den fik jeg målt dem på et løbebånd, og jeg er ikke 100% at det er de samme nu, men med gårdsdagens halvmarathon har på jeg fornemmelsen, at det ikke er helt skævt.

Hechmann metoden er kendetegnet ved, at det ikke handler om at løbe “fuld smadder”, men at løbe smart. Mange af turene er i langsomt hastighed, hvor der så er indbygget lidt forskellige “aktiviteter”. Det passer mig fint, og når man lige er kommet ind i det, er det ganske fint med lidt variation.

Jeg starter i morgen, og så er det ellers bare at hænge i til september, hvor jeg håber at gaderne i Berlin bliver passeret i under 3:29t. Det er 4 minutter hurtigere end i Hamborg, hvor jeg hev 6 minutter af min PR.

/Kasper