Rss

  • facebook
  • linkedin
  • google

Første efterårstur og status

Billede 02-09-15 17.13.015 kilometer stod i planen og derfor blev det også 5 kilometer. Det var min første efterårstur, men det var næsten som om at vejret ikke mener det er efterår. Det var skønt vejr og jeg løb bare i min singlet.

Siden søndag har jeg haft lidt hårde lårmuskler, men det er ved at være væk og da jeg først havde løbet et par kilometer, så mærkede jeg da heller ingenting til det. Jeg løb stille og roligt, og det var i dag 5:14 min/km, og det er jeg rigtig stolt af. Der er sket rigtig meget siden sidste år, så jeg tror at Berlin kan blive rigtig interessant.

Skærmbillede 2015-09-02 kl. 20.11.24

Jeg løber pt. ca. 20 sekunder hurtigere end i 2013, hvor jeg stod ved startstregen. Min puls er også faldet ca. 20 BMP. Jeg er gået så langt tilbage som jeg kan på mit Suunto ur (sept. 2014), og der har jeg fundet en 5.6 kilometer tur med pace 5:30, og der var pulsen 171 BMP, mod dagens løbetur på 151 BMP. Det tegner vildt godt! Ja, og hvad sker der ikke når jeg kommer ordentlig i gang med Hechmann.

Men nu skal der slappes af frem mod en løbesøndag.

/Kasper

Status efter søndagens halvmarathon

Sidste runde, og huhej hvor det går

Sidste runde, og huhej hvor det går

Vi har grint meget på arbejdet omkring Hannerupløbet, Martin, Jacob og jeg. Mest fordi jeg ved tilmeldingen fik sagt til dem, at det vist var en ret flad rute. Men allerede efter 3 kilometer møder man så moderen til alle bakker i trekantsområdet, og jeg kan næsten høre hvordan Martin og Jacob må have bandet af mig :) Men vi havde en fantastisk dag.

Her to dage efter har kroppen det rigtig godt. Jeg har kun været øm i lårmusklerne og er det stadig lidt. Netop derfor har jeg også valgt at udsætte min tirsdagstur til i morgen. Jeg tror nu nok jeg ville kunne løbe de 5 kilometer, men det ville være en lidt hård start. Og så vil det også være træls ikke at være helt frisk til weekendens noget hårdere tur på 11 kilometer og efterfulgt af Audi Challenge Halvmarathon. Men det skal jeg nok fortælle lidt mere om lidt senere på ugen.

Min blogs undertitel er jo “Når motion bliver til passion”. Og nu er Jacob fanget. Allerede i dag har han planer for næste halvmarathon, for lige at se om det ikke kan gøres lidt hurtigere :). Jeg spår ham en løbefremtid med masser af halvmarathons. Hvem skal vi så falde over nu? Hmm, jeg har måske en i tankerne :)

God tirsdag derude!

/Kasper

Boganmeldelse: Fatburner

FatburnerSpis dig slank! Det har du nok hørt før og flere slankekure benytter også taktikken med at spise rigtig meget, for at sætte forbrændingen i gang.

Køber du Fatburner (Madvarer der smelter fedtet af kroppen), som sådan en slankekurbog, så laver du et fejlkøb. Derimod er Fatburner en bog om kostjusteringer og ikke mindst med forklaringer på helt almindelige dagligdagsmadvarer og deres positive effekt på forbrændingen. Og så handler det ikke om små portioner :)

Jeg har tidlige anmeldt Antiinflamatorisk kost, og Fatburner er i samme serie og er skrevet af det samme forfatterpar; Martin Kreutzer på teorien og Anne Larsen på de herlige opskrifter.

Bogen er ikke en teoribog, men den graver netop dybt nok til, at man forstår grundprincipperne og dermed bedre forstår hvad det er madvarerne gør.

Vidste du f.eks. at der findes “minus kalorier”? Ja, det er madvarer, som forbruger flere kalorier end de tilfører. Og vidste du, at en portion skyr inden sengetid sætter gang i forbrændingen.

Billede 31-08-15 20.13.02Der er mange tips i bogen og de forklares på menneskesprog. Dog skal du nok finde lommeregneren frem, hvis du vil helt ned i detaljerne med kalorierne, for der er mange eksempler på, hvor meget man skal have tilført pr. dag.

Når man er færdig med teoridelen, som ikke tager meget mere end 1-2 timer, så kommer det vi madelskere godt kan li´. Nemlig opskrifterne.

I Fatburner er de inddelt i Morgenmåltider, Frokostretter, Mellemmåltider og snacks og Hovedretter. Det lækre ved disse opskrifter er, at de på ingen måde minder om slankeopskrifter, men de giver eksempler på retter, hvor der er tilføjet nogle Fatburnere. Hvad siger du til Røræg med bacon og chili? Fatburnersuppe med hvide bønner og kylling?

Jeg har allerede lavet et par af tingene, og det var altså rigtig godt, så måske jeg når min Berlin Marathon vægt. Så erhverv du dig blot bogen, for den er rigtig god at have ved hånden. Og gode opskrifter kan man aldrig få nok af!

Bogen kan købes her!

Antal sider: 128 – Forlag: Muusmann Forlag – Forfatter: Martin Kreutzer og Anne Larsen – Prisside 150 Kr.

Bogen er sendt fra forlaget, men anmeldelsen afspejler min mening.

Tilmeldt Audi Challenge 2015

rutekort_sep2013_plakat_motionslobSøndag er min lange tur på 32 kilometer, men da Brabrandstien er lukket af pga. Audi Challenge har jeg været lidt tom for ruter med nogenlunde “fladhed”. Derfor har jeg taget konsekvensen og tilmeldt mig løbet.

Det betyder dog, at jeg fået et lille afbræk i mit løb mellem mine 11 kilometer og starten på Audi Challenge. Jeg forsøger at få det til at passe nogenlunde, men jeg må tage det som en oplevelse. Det er jo lidt snyd i.fht. en langtur.

Jeg har aldrig løbet Audi Challenge, men kender jo ruten, da meget af den, er rundt om Brabrandsøen.

Jeg glæder mig også til at se hvordan kroppen tager det, for der bliver løbet nogle lange distancer for tiden. 25 km, Hannerupløbet og så Audi Challenge og næste weekend er det Herning Nordea Løbet. Ja, og så er det nedtrapning mod Berlin Marathon.

/Kasper

Hannerupløbet 2015 gennemført

image1I dag vendte bilen snuden mod Fredericia (Hannerup) for at prøve ruten til Hannerupløbet. Startnummeret sagde halvmaraton, så den plan holdte jeg mig til :) Og det var mit 15. halvmarathon.

Jeg var ikke alene afsted, men havde derimod selskab af to gode kollegaer, Martin og så Jacob, som havde fået startnummeret i “gave” af os to andre. Hans første halvmarathon og han klarede det super!

Startnummeret kunne udleveres fra klokken 9 og vi var der tæt på det tidspunkt, så slet ingen kø. Herefter løb jeg lidt opvarmning sammen med Jacob og inden vi fik set os om, var der 10 minutter til start. Vi trak alle tre op, og ønskede hinanden god tur. I starten var der snak om, at vi skulle løbe sammen, men det var vi heldigvis kommet fra, for over så mange kilometer, er det hårdt at løbe sammen.

Løbet er et meget publikumvenligt løb, for målområdet passeres hele 5 gange, hvis man tæller start med. Halvmarathon skulle sendes afsted først så kl. 10:01, gav en lile kanon et ordenligt drøn, og så var vi afsted. Ruten var en lille sløjfe på 1 kilometer, og så over startstregen, og herefter var det så en 5 kilometerrute, som skulle gennemløbes 4 gange.

Ruten var en blanding af asfalt og grus. Ja, og så mudder :) Ruten var faktisk ret teknisk krævende, for det var næsten som at løbe flere forskellige løb.

3 glade aber i mål

3 glade aber i mål

Ruten startede med at gå let op og ned, og da jeg lagde alt for hårdt ud de første 2 kilometer mærkede jeg det hurtigt i benene. Kilometer 1 og 2 blev taget et stykke under 5 min/km. Efter knap 3 kilometer ramte vi første store bakke, og det var altså en sej en af slagsen. Den var ikke lang, men steg voldsomt med sine 25 meter på 300 meter og der var det ikke slut, for så ramte man lige en lille stigning mere som endte ud i en lille buet bro, som bestemt ikke var til benenes fordel. På toppen af en udfordring, var det store lårmuskler godt tæsket igennem, men heldigvis herefter ændrede ruten sig, for så havde man en kilometer med næsten ingen højdemeter og her fik jeg hurtig kræfter til at holde en fornuftig pace.

Ude på ca. 18 kilometer (Tror jeg)

Ude på ca. 14 kilometer (Tror jeg)

Efter lidt fladt løb inden i skoven og en kop vand fik man et tiltrængt nedløb. Det er både godt for farten, men også at det aflaster nogle muskler. Men nu vokser træerne som sagt ikke ind i himlen, og derfor var der for enden af nedløbet endnu en kraft stigning som bugter sig rundt og samtidig giver overgang til asfalt igen. Men også denne stigning fladede ud, og efter nogle skarpe sving i skoven var vi ved rutens sidste stigning, som igen ver en lang sej en, som førte direkte over i et stejlt nedløb mod sportspladsen. Har kunne man virkelig indhente lidt tid, hvis man bare gav los.

Masser af klap og tilråb på pladsen. Og vejret var med os alle

Masser af klap og tilråb på pladsen. Og vejret var med os alle

Inde på pladsen var der en del mennesker, men for hver runde var der kommet flere og flere, fordi løbet var planlagt som det var. Super god opdeling. Opbakningen gav jo lige lidt ekstra tempo, og faktisk så meget på første runde, at jeg ikke så vanddepotet og smuttede bare forbi. Den næste halve kilometer kørte det rundt i hovedet af mig, at nu var det sket. Men jeg fik heldigvis rystet af mig, fordi temperaturen kun var 16-17 grader og jeg havde det perfekte tøj på.

På de lige stykker, fik jeg mere og mere fat på, som jeg tog runder, men stigningerne kunne jeg godt mærke bed mere og mere, og den første stigning, som jeg beskrev længere oppe, havde mig nede i meget lav tempo på sidste omgang, men jeg hentede det igen.

På tilbageløbet skulle man igen over en bro. Og det var altså en besynderlig oplevelse, for først troede jeg det var fordi jeg skulle besvime, men hele broen gyngede pga. rytmen fra løbefødder, så alt afsæt var næsten umuligt, for broen opslugte det.

Jeg trænede også mit indtag af gels, og det fungerede bare perfekt. Ingen maveproblemer eller sure opstød. Jeg løb endda uden kompressionsstrømper, da de var så tyndslidte, at foden røg igennem i morgen.

Det hele fungerede vare super godt i dag, og den officielle tid blev 1:46:13, og det er jeg rigtig tilfreds med. Ingen tvivl om at min svaghed ligger i stigningerne, men jeg var til gengæld hurtig på de andre dele. Min puls var også helt fantastisk, for jeg tror aldrig jeg er sluttet så lavt på puls, med et gennemsnit på 171. Den var naturligvis højere når jeg kæmpede mig op ad stigningerne.

Officiel tidsmåling af mellemtider

Officiel tidsmåling af mellemtider

Kigger jeg i stillingen, har jeg fået en 20. plads ud af alle halvmarathonløbere. Der var 80, som gennemførte så det må være i den bedste 1/4 del :)

Efterfølgende var der øl og en pølse. Jeg synes, det var super godt arrangeret, og jeg deltager gerne igen. Begge mine kollegaer, klarede det også godt og var vist tilfreds med deres resultater. Så super godt gået!

Status på kroppen er at den er super frisk og ikke mærket. Eller det vil sige, at det lille punkt under højre knæ er ømt, men det er det altid, så intet nyt der.

Næste uge er ugen med min længste tur på 32 kilometer. Jeg havde planlagt den til Brabrandsøen, men der er jo Audi Challenge, så det dur jo ikke. Jeg finder nok en løsning.

/Kasper

Alle de dejlige kilometer

Alle de dejlige kilometer