Hej matematik

Ja, som overskriften siger, har jeg nu delvist vænnet mig til pulsbæltet. Det strammer stadig lidt, men det kan dog heller ikke være løsere da det så vil blive et alm. bælte 🙂

Jeg løber stadig og prøver at tilpasse mig den nye løbestil (forfod/mellemfod) og det har en ulempe. Jeg får en noget højere fart, men dermed også en højere puls, og det er ikke lige pt. noget min krop er vant til, så jeg begynder kort tid efter start med at løbe anaerob. Det vil sige at jeg “mælkesyretræner” og det er ikke helt det der er meningen.

I dag løb jeg uden nogen form for intention om en god tid, men kom ind på 16:03 på 3 km. Det er ca. 20 sek/km hurtigere end tidligere uden intention om det.

Belastning

Men grunden til at det er så hårdt nu, er jo min puls. Den ligger ganske højt og det er en kombination mellem ny fart og så en halvdårlig kondi. 🙂

Bruger jeg belastningsformlen Belastning = A + B x (C-A) / 100 = D bpm (A = Hvilepuls, B = Belastning %, C = Makspuls, D = Pulsmål).

For mig og aftenens løb betyder det følgende: 62 + 94 x (203 – 62) / 100 = ca. 194 bmp. Det vil sige, at jeg har kørt på med 94% og er helt over i hvor man træner vo2max, og det er ikke der jeg træner kondition. Jeg skal gerne have pulsen ned og gerne ned på 70-80% og når jeg kommer på de længere ture skal jeg gerne ned på 60% – 70%.

Når jeg har været ude og løbe kan jeg bruge nedenstående til at udregne hvilken belastning jeg har løbet med.

(D-A) x 100 / (C-A) = B     og dermed      (194 – 62) x 100 / (203 – 62) = ca. 94. (Det vil sige en belastning på 94%) (Takker hustruen for matematisk støtte)

Håber ikke det var helt sort snak 🙂 Jeg har åbenbart for meget tid, så har lavet et excelark som kan udregne dette for dig. Download her

Som slut kan jeg sige, at mit nye GPSur (Garmin 110) virker noget hurtigere end det gamle af samme type.

/Kasper

 

3 Kommentarer

  1. Det minder meget om den måde vi finder makspulsen på elitefodboldspillere.
    Vi bruger dog ikke lige det med en flad stigning til noget, da vi blot pisker dem rundt om en fodboldbane i stedet :).

  2. Af ren nysgerrighed vil jeg gerne vide, hvordan du har fundet din makspuls?

    Har du lavet en decideret makspulstest eller har uret givet dig dette tal?

    En tommelfingerregel er at ens makspuls er 220-alderen, så jvf. den regel er du jo godt stillet til at løbe 😉

    • Hej Casper. Jeg har brugt iform.dks metode, hvor man starter med at løbe og få pulsen godt op. Når den er oppe i toppen, så skal man gerne ramme en flad stigning, hvor man giver den gas indtil man er på toppen eller ikke kan mere. Og ja, så har jeg aflæst på uret 🙂

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.