Løbetræning i sneen

At det ser hvidt ud når du kigger ud er ingen forhindring for en god løbetur. Men det kræver at du lige tænker over nogle ting.
At det ser hvidt ud når du kigger ud er ingen forhindring for en god løbetur. Men det kræver at du lige tænker over nogle ting.
At det ser hvidt ud når du kigger ud er ingen forhindring for en god løbetur. Men det kræver at du lige tænker over nogle ting.

Selvom vi skriver 16. marts, så er landet i dag blevet dækket af et tykt lag sne, og DMI siger at det kun bliver mere intens henover ugen. Men har du det ligesom jeg, at løbetræne det skal man, så kommer jeg her med 4 gode råd til løbetræning i sneen, for man kommer helt automatisk til at løbe og bruge kroppen på en ny måde.

  1. Åndedrættet
    Der er mange skrøner om, at hvis det er koldt og det sneer, så er det ligefrem farligt at løbetræne pga. at man kan få frosne lunger. Det har ikke rigtig noget på sig, og slet ikke på vores breddegrader, så selvom der står -10 grader på termometeret, så er det bare i skoene. Du kan med fordel trække vejret gennem næsen, da du så varmer luften en anelse om og den dermed ikke virker så kold på vej ned i lungerne. Selv har jeg en halsedisse, som jeg trækker vejret igennem en gang i mellem, for lige at varme luften lidt op. En iskold vinterdag er dog ikke dagen hvor du skal give den 100%, da du så vil kunne føle at du fryser til indeni (Det gør du dog ikke)
  2. Løbestilen
    Når det er knastørt kan man godt give den gas med lange skridt, for virkelig at udnytte musklerne, men når jorden er hvid er sagen en lidt anden. Der findes groft sagt to scenarier i forhold til at løbe i sne. Det første er nyfalden sne. Det er ren meditation, at bevæge sig rundt i “jomfrusne”. Her er sjældent problemer, og man kan ved lidt korte skridt stadig bevare et rimeligt tempo. Det sidste er nedtrådt/nedkørt sne. Det er super glat, og kan hurtigt sende en uforberedt løber på numsen. Derfor er mit råd, at aldrig tage længere skridt end at din fod har nedslaget let fremme foran hoften. Det vil ca. være en fodslængde, og det giver et meget velafbalanceret tyngdepunkt, som dermed giver et godt kontrolleret løb. Er man stadig nervøs for at falde, så kan man investere i vinterløbesko/trail eller pigge til under skoene. Dette kan dog godt påvirke skoens fleksibilitet.
  3. Tøjet
    Ingen tykke jakker selvom det er koldt. Når den bliver våd, så forbliver den våd. Derfor bør man klæde sig på med 2-3 lag på overkroppen. Jeg plejer at løbe med en meget tynd løbetrøje, en løbejakke og så en refleksvest. Refleksvesten har den egenskab, udover at man er synlig, at den virker lidt som en regnvest, så sneen løber af på fronten. Løbetights er helt klart at foretrække frem for løse bukser, da de ikke vil føles våde. Der findes flere typer, men et par rigtige vintertights med windbreaker på lårene er ren luksus. Husk også handsker og en hue. Ved -10 grader forsvinder op mod 75% af vores kropsvarme gennem et utildækket hoved, og i kolde minusgrader vil man gerne bevare lidt af varmen i kroppen selvom man føler man har det varmt under løbet. Og så driver smeltevandet heller ikke ned i ansigtet og nakken når man har en hue på.
  4. Tidspunktet
    Hvis det er muligt, så løb når det er lyst. At løbe i mørke og i sne kan være noget af en udfordring, og man bruger masser af energi på at forsøge at se frem om det er glat. Det giver en noget stiv løbestil. I hverdagene kan det selvfølgelig være et problem, men der er weekenderne gode. Og man må jo så sige, at når sneen nu også kommer i marts, så har vi en del flere lyse timer end i december.

Det var mine bud på vigtige ting at have i baghovedet. Ellers er det bare at komme ud og nyde det friske vejr. Har du andre gode tips som virker for dig, så er du MEGET velkommen til at skrive dem i kommentarfeltet nedenunder.

/Kasper

3 Kommentarer

  1. Hej Kasper
    Er det en skrøne at frostvejret skader leddende og forøger skader? Jeg er netop kommet hjem fra en lille 5km, og det føles lidt som om at frosten har boret sig igennem og krystalliseret mine led (hvis du kan forestille dig det)…
    Jeg løber i løbetights.
    Mvh. Sofie

    • Hej Sofie

      Jeg har aldrig hørt om det, men tror det er en skrøne. Dog tager det længere tid om at blive varm, og hvis du er så kold efter en løbetur, så har du måske for tynde tights på. Jeg løber pt. i sommertights, og temperaturen skal ned under -10 får jeg hopper i vinterudgaven.

      Evt. prøv at varme lidt op inden du går ud, for så har du varme led når du går i gang.

      /Kasper

  2. Det er gode råd til sneen. Jeg har det bare sådan, at jeg løber IKKE, når det er glat. Måske skyldes det min fremskredne alder, men jeg gider bare ikke ligge der og rode rundt, fordi jeg er faldet. Men i løs frostsne kan det virkelig være en god oplevelse at løbe.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.