Hvad er overtræning?

Overtræning er når man træner udover hvad kroppen kan præstere
Overtræning er når man træner udover hvad kroppen kan præstere
Overtræning er når man træner udover hvad kroppen kan præstere

Mange der løber, eller træner andre sportsgrene, har nok hørt om fænomenet, overtræning. Overtræning er en tilstand, hvilken man kan få diagnosticeret ved tilstedeværelsen af bestemte symptomer. Nogle tror fejlagtigt, at det bare er at træne hårdt, og udover sin generelle ydeevne. Men overtræning er noget der kommer over lang tid, efter en hård, længerevarende træningsperiode, hvor kroppen ikke har haft mulighed for at restituere sig fuldt ud. Selvom man træner regelmæssigt og hårdt, er man ikke nødvendigvis i risikozonen, så længe man er opmærksom på at få nok søvn, den rette kost og lægger mærke til ens krops signaler, så man har mulighed for at sætte foden på bremsen i tide.

Symptomerne på overtræning er mange, og man behøves ikke nødvendigvis at have alle for at have overtrænet. Hvis du er i tvivl, så læg mærke til symptomerne:

  • Nedsat fysisk præstation
  • Tunge ben
  • Dårligt immunforsvar
  • Tab af appetit
  • Vedvarende muskelømhed og/eller –træthed
  • Højere hvilepuls
  • Vægttab
  • Søvnløshed
  • Manglende motivation for træning
  • Langsommere restitution efter træning
  • Manglende menstruation
  • Depression
  • Irritabilitet

Som sagt, så skal man ikke have alle symptomerne for at være i overtræning, men bare fordi du har haft svært ved at kunne sove et par nætter eller har haft et par dårlige træningspas, så er det ikke nødvendigvis overtræning. Symptomerne kommer ofte flere ad gangen, og snigende efter længere tid. Hvis du ikke skriver træningsdagbog i forvejen, og er i tvivl om hvorvidt du er i overtræning, så kan du skrive ned hvordan du har det hver dag i en periode. Hvis du kan nikke genkendende til flere af de ovenstående symptomer, skal du nok drosle lidt ned for træningen.

En alternativ træningsform kunne være svømning
En alternativ træningsform kunne være svømning

Den bedste behandling for overtræning er at stoppe helt med træningen, eller sætte den markant ned indtil symptomerne er væk, men det giver ikke så gode resultater, i form af at du så skal træne det hele op igen bagefter. Mit råd er at finde en alternativ træningsform som ikke er så belastende for kroppen (fx cykling eller svømning), og samtidig skære ned på intensitet og hyppighed af træningspas. Men her skal du så bare være ekstra opmærksom på, at du ikke kommer til at give den for meget gas igen.

Held og lykke med træningen!

/Tine Louise

Tine Louise ThomsenOm gæsteforfatteren

Tine Louise Thomsen er uddannet fysioterapeut og arbejder på en privatklinik i Århus. Hun har en lang løbekarriere bag sig, i både Sparta i København og MAI i Malmø. Her løb hun primært mellemdistance, men forsøgte sig også på de længere distancer, helt op til halvmarathon. Når hun ikke selv løber er hun træner i Randers Freja atletikklub, samt hun har lige været i afsted til VM med juniorlandsholdet i orienteringsløb som fysioterapeut. Privat er hun gift med Jeppe, og sammen har de Viktor på 3 år.

1 Kommentar

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.