Artikel: Dårlig efter løbetur

Det sjove går lidt af at løbe, hvis man er dårlig bagefter. Men man skal huske at lytte til kroppen, for det kan gå rigtig galt.
Det sjove går lidt af at løbe, hvis man er dårlig bagefter. Men man skal huske at lytte til kroppen, for det kan gå rigtig galt.
Det sjove går lidt af at løbe, hvis man er dårlig bagefter. Men man skal huske at lytte til kroppen, for det kan gå rigtig galt.

Løb skal være sjovt og man skal have det godt bagefter. Sådan er det desværre ikke for alle. Nogle bliver simpelthen rigtig dårlige efterfølgende, altså udover den alm. træthed.

Jeg bliver det heldigvis ikke selv, men jeg kender flere der gør, så jeg har kigget lidt mere på hvad der sker, og hvad man kan gøre.

Hvad sker der i kroppen når man løber?

Når vi skifter fra gang til løb begynder vores store benmuskler, at blive belastet noget mere. Og når de belastes kræver de mere ilt. Dette ved kroppen godt, så den gør det smarte at udvider blodkarrene, så der kommer mere igennem. Det hjælper med at få næring ned til musklerne. Der sker selvfølgelig også en udvidelse i resten af kroppen, men slet ikke i sammenligning med benene.

Og for at gøre det ret billedligt, så kan en stor tyk have slange have væsentlig mere vand inden i end en tynd. Som voksen menneske indeholder vi 4-5 liter blod og blodet vil altid være der, hvor der er mindst modstand. Dvs. at der vil være masser af blod i benene. Og dette er intet problem, så længe man løber og pulsen er oppe, så der kan ske en udskiftning.

Hvad sker der når man stopper med at løbe?

I det sekund man stoppe sit løb falder pulsen. Der er ikke behov for så stor iltning af blodet. Dog er de udvidede blodkar i benene ikke i stand til at trække sig sammen i samme hastighed, som pulsen falder. Derfor er der forholdsvis meget blod i benene og ikke så meget til resten af kroppen. Og det er lige præcis her ubehaget sætter ind.

Man bliver hurtigt let til hovedet, og det er sikkert noget de fleste løbere har prøvet lige efter en hård præstation. Desværre stopper det ikke for alle her. Nogle bliver svimmel, besvimer og andre får opkastningsfornemmelser, eller faktisk kaster op. Det kan altså være en farlig situation at komme i.

Hvad kan man gøre?

Det bedste man kan gøre er, at afjogge. Her holder man sig oprejst (Faren ved at ligge sig ned er, at så falder pulsen kraftigt), mens man bare lunter rundt. 2-3 minutter kan betyde en kæmpe forskel. Men er man blevet så svimmel, at man ikke kan stå op, så må man ned og sidde med hovedet mellem benene for at få blod dertil, eller helt ned og ligge. Det ser man også tit at eliteløberne gør. Og så er det ellers vigtigt, at begynde at tanke op med væske og evt. lidt sukker .

Ellers noget?

Ja, ovenstående er selvfølgelig ikke eneste mulighed, som kan forklare den tilstand man er i efter løbet.

1. Dehrydrering

Det kan også være dehydrering, og her er det igen vigtigt med væske og noget saltholdigt, for ellers kan man ende med hyponatriæmi (se nedenfor). Og hold så øje med urinen de første par gange på toilet. Hvis den er helt mørk (Æblejuice), så er det stor sandsynlighed for at man har været dehydreret.

Der findes mange mærker indenfor salttabletter. Nogle bedre markedsført end andre. Selv bruger jeg de billigere fra apoteket.
Der findes mange mærker indenfor salttabletter. Nogle bedre markedsført end andre. Selv bruger jeg de billigere fra apoteket.
2. Hyponatriæmi

Dette bliver også kaldt “Elektrolytforstyrrelse” og det er ganske enkelt når der ikke er nok salte i kroppen. Det kan f.eks. være ved varme og lange løb. Så sveder man meget, og dermed forsvinder saltene (Na og NaCl) også stille og roligt. Og har du prøvet, at løbe når det har været rigtig varmt, så kan du have oplevet, at man er dækket af et tyndt lag salt. Og faktisk kan væskeindtaget på en løbetur være med til at forværre situationen. Man kan simpelthen udvande sin egen krop. Derfor er det vigtigt, hvis man døjer med svimmelhed, at man på varme dage tager salttabletter, eller sørger for at drikke lidt saltholdig væske under sin løbetur, hvis den er lang.

Konsekvensen af hyponatriæmi kan være flere ting, men hyppigst er det bevidsthedsforstyrrelser, kramper, vejrtrækningsproblemer samt hovedpine og kvalme. Det er meget vigtigt, at der bliver taget hånd om dette, da det kan ende i en koma og det der er værre.

Så er du til et løb, så er det med at få kontakt til en samarit.

Søg læge

Er det noget du døjer med, så vil jeg dog altid anbefale, at du søger læge, for at blive tjekket godt igennem. Jeg er ikke læge, og der er helt sikkert andre muligheder for årsager, end de som jeg har oplistet.

/Kasper

2 Kommentarer

  1. Hvis man skal blive bedre til at løbe, skal det gøre lidt undt hver gang man løber.
    Da jeg trænet mig op til Ironman i år, løb jeg mindst 100 km pr. uge. over 5 løbeturer. To af mine løbeture bruget jeg til træning efter hurtighed, hvilket gjore nas. De 3 andre ture var lange ture i et laver tempo, hvilket ikke rigtigt kunne mærkes efter turen. 🙂

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.