Årets hårdeste træning – 4 x 4 minutter interval

Et gammelt billede, men nu begynder mit ur igen at være min assistent
Training Day!
Training Day!

Tour de France begynder først når de rammer bjergene. Det er her man ser hvem der har det og hvem der ikke har det. Slut med ligeud og et jævnt tempo. I dag ramte jeg “bjergene”. Det var ubetinget den hårdeste tur jeg har prøvet i år, ja måske endda også med sidste år, som jo var et skidt år.

Da jeg vågnede op i morges mindede Hr. Suunto mig lige på, at det altså var i dag der skulle svedes. “training day” sagde han. Og det var ikke en hvilken som helst træning, nej det var interval/fartleg. Indtil nu har jeg bare løbet fremad i år, men nu er det slut. Nu er der en mening med galskaben, og den mening er hastighed og udholdenhed.

Derfor gjorde jeg klar efter arbejde til en benhård tur som hed 12 minutters opvarmning, 4 x 4 minutters interval med 2 minutters pause i mellem og så til sidst rolig nedtrappende løb. Jeg havde brugt aftenen i går på at finde ud af hvordan jeg skulle bruge movescount til at planlægge løb, så jeg også kan se dem på uret, og så havde jeg også lavet en intervalindstilling med de informationer jeg har brug for. F.eks. skal den ikke autolappe osv.

Skærmbillede 2015-01-22 kl. 18.48.23

Men afsted og jeg nåede lige ned til søen inden den første intervaltur skulle i gang. Jeg øgede farten og gav den gas. Da der var gået 3 minutter kunne jeg godt mærke, at det tempo ville blive svært at holde. Endelig sagde uret 4 minutter og jeg kom ned i et meget roligt tempo. Første intervaltur resulterede i pace 4:15 (over 4 minutter).

De 2 minutter mellem intervallerne virkede langt kortede end 2 minutter, men i gang skulle jeg jo. Så fra 5:51 accelerede jeg op og holdt 4:40 over de næste 4 minutter. Det føltes ekstra lange, og det var der måske en god grund til. Jeg var så presset, at jeg ikke så at den passede 4 minutter, så jeg troede kun den var 3. Derfor løb jeg afsted helt frem mod 5 minutter. Det var tough!

Herefter var det HELT ned i hastighed. Åndedrættet var presset, og frokosten bankede på. Jeg ænsede ikke meget andet end min puls som bankede i tindingerne.

Intervalturen er færdig, præcis som mig :)
Intervalturen er færdig, præcis som mig 🙂

Men næste interval ramte præcis 2 minutter senere og med en bankende puls satte jeg i gang og klarede interval 3 med pace 4:27. Men kigger man på mine pause/jog tider, fornemmer man nok, at jeg var ved at være presset. 6:48 er næsten gåtempo, men jeg holdt mig da joggende.

5:03 er bestemt godkendt. Det giver 8 kilometer på 40 minutter og 32 sekunder
5:03 er bestemt godkendt. Det giver 8 kilometer på 40 minutter og 32 sekunder

De 2 minutters pause passerede lynhurtigt i en blanding af svimmelhed og med metalsmag i munden. Men i gang igen, og ikke nok med det, så foregik sidste interval med bakker og nedløb. Det tog lidt ekstra hårdt på mig, men derfor er jeg også super stolt over pace 4:32. Og så var det ellers at løbe det sidste stykke hjemad for at komme lidt ned i puls og få styr på åndedrættet. Totalt blev det med pace 5:03 over de 8 kilometer og det er bestemt godkendt.

Nu sidder jeg så her med en fantastisk følelse i kroppen om at have klaret det til UG. Dog er jeg glad for mine Newline kompressionstubes, for der er masser af uro i benene, og lige om lidt skal foamrolleren i gang for lige at løsne lidt op.

Super dag, super tur og super glad! Jeg er allerede nu langt hurtigere og stærkere end jeg nogensinde har været før, og jeg er lige gået i gang!

/Kasper

Pulsen var flere gange næsten i maks.
Pulsen var flere gange næsten i maks.

Be the first to comment

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.