Boganmeldelse: Maratonkogebogen

MaratonkogebogenElsker du mad og marathonløb, ja så er dette måske bogen for dig eller en du holder af. Med Maratonkogebogen har forfatterne Martin Kreutzer, Simon Weisdorf og Jakob Valling forsøgt at skrive en bog som smelter de to ting sammen. Det er smart gjort, fordi mange spiser lidt specielt op til den lange distance. Men er det lykkedes vil jeg komme nærmere ind på til sidst.

Bog er delt op i 3 dele. En del om kost, som beskriver hvad vi har brug for som mennesker og løbere. Det er basale råd og med skemaer som skal lette det at spise korrekt. Bogen gør sig ikke hellig, ja på nær med at der lige nævnes at man bør spise lokalt kød, men den tanke slippes hurtigt igen. Det er håndfaste ideer til hvad du har brug for og hvordan du kan planlægge det. Så kan man så vælge at følge det slavisk, eller bruge det man finder anvendeligt.

Bogen behandler naturligvis også rødbedespørgsmålet 🙂

Processed with MoldivNår man er igennem de første teoretiske sider forvandler bogen sig til en ren fortælling om 42 marathonsløb i hele verden og krydret med mad. Det er ikke hvilken som helst slags mad. Det er med udgangspunkt i lokationer, hvor løbene foregår. Så det er også 42 lækre retter, som er tilpasset løbere. Jeg har lavet nogle stykker af dem og kan klart anbefale retten fra Kilimanjaro Marathon: Rejer i kokossauce.

For at sige det lige ud, så elsker jeg denne bog. Den kombinerer de to ting jeg elsker: At løbe og at spise. Ja, nogle gange mener jeg, at jeg løber for at kunne spise :). Jeg kan i ro og mag forelske mig i et marathon løb, se hvornår det løbes og så kan jeg glæde mig til det mens jeg spiser den lækre mad.

Denne bog er den perfekte fars- eller morsgave til de løbeglade forældre.

Bogen kan købes her og koster 299,95 kr.

Antal sider: 227 – Forlag: Muusmann Forlag – Forfatter: Martin Kreutzer, Simon Weisdorf og Jakob Valling