Programmet for Berlin Marathon er lagt

Billede 06-07-15 20.13.04For mig starter et marathon altid i hovedet. Hvordan gik det sidst, hvad kan gøres bedre og hvad skal jeg træne. Herefter skal det hele skrives ned og ikke mindst kodes ind i Suuntos kalender. Når det er sket, er jeg mentalt klar til at påbegynde træningen.

Jeg plejer altid at finde et program på nettet, som jeg synes passer til mig. Dog er jeg blevet meget fascineret af Claus Hechmann, så nu prøver jeg at blande det lidt ind. Derfor bliver Berlin Marathon lidt en prøveklud.

Jeg har ikke mulighed for at følge hans allerede planlagte program, for det er 7 dage om ugen og det vil aldrig går. Jeg holder derfor fast i min 3 dags uge, og jeg er sikker på at det bliver godt.

Ca. 70% af turene er langsomme ture, og så er der lidt bakketræning og fartleg. Jeg skal dog indrømme, at jeg er kommet lidt sent i gang, men heldigvis er grundformen rimelig godt og det er heller ikke mere end 3 uger siden jeg satte PR på halvmarathon, så jeg tror på et godt træningsforløb samt en ny PR på marathon.

Der er slet ikke så mange niveauer i mit program, som i Hechmanns, men jeg har taget den lavere puls samt pace til mig. Det er en behagelig måde at løbe på og restitutionen er også noget kortere.

I dag er der 12 uger til Berlin Marathon 2015, og de næste 14 dage bliver også lidt amputerede pga. ferie og jeg tør ikke give den gas i ukendt terræn og ikke mindst meget høj varme. Derfor får jeg kun 10 uger med disciplineret træning, så der er ikke plads til udskejelser.

Som noget nyt kommer jeg til at løbe over 30 kilometer i min træning. Jeg presser den op på 32 kilometer, da jeg synes det først er efter 30 kilometer, at man rigtig mærker effekten af distancen i benene. Derudover har jeg en del distancer på halvmarathonlængde, som skal løbes i lav tempo.

Jeg ser frem til at stå og kigger på 42.000 andre glade løbere, som vil opleve Berlin på løbeben.

Har du lyst kan du læse mere om mine foreløbige 2 hele marathons: Berlin 2013 og Paris 2015

/Kasper

3 Kommentarer

  1. Hej Kasper

    Tak for en fin blog. Følger den løbende da vores mål og tider ikke er så langt fra hinanden. Jeg bruger normalt programmerne fra løbesiden, men er også blevet inspireret af Hechmann. Du skriver, at du ikke kan følge Hechmanns program da det er et 7 dages program. Sådan kan det godt løbes, men han forklarer også i kapitel 5 under “sådan bruges programmerne” hvordan programmet skal løbes ved 3, 4, 5, og 6 dages løbepas pr. uge. Blot til info, hvis du missede den :-).

    Jeg smutter også til Berlin i år. Skubbede i øvrigt nummeret fra sidste år lige som dig (tror vi skrev sammen omkring dette via løbesidens forum). God vind med træningen. Hvad er dit mål for Berlin?

    /Hartge

    • Hej Mikkel

      Og undskyld det sene svar. Jeg må hellere lige få kigget på kapitel 5 igen.

      Ja, det er rart der er den mulighed med at skubbe nummeret. Jeg satser på under 3:45 denne gang. Og du?

      /Kasper

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.