Artikel: Må man træne når man er syg?

Må man træne når man er syg?

Må man træne når man er syg?Må man træne når man er syg? Der er ikke et endegyldigt svar på det, men rigtig mange forskere og motionseksperter peger i samme retning, at man godt kan træne når man er syg, bare man er opmærksom på hvad og hvor man fejler noget.

Problemer med at træne når man er syg er, at immunforsvaret arbejder hårdt, og træner man hårdt åbner man faktisk op for vira og bakterier i helt op til 72 timer, det såkaldte “open window”. Altså giver man sygdommen ekstra gode vilkår.

Det handler om halsen

6-moves-for-strong-neck-mainSelvom der ikke er et endegyldigt svar, så er mange blevet enige om at halsen er omdrejningspunktet. Altså at den skal bruges som rettesnor for, hvornår man må og hvornår man ikke må træne.

Kort sagt siger man, at hvis man er ”syg” fra halsen og op må man træne, mens hvis det er fra halsen og ned må man ikke.

Det skal dog tages med en gran salt, fordi hovedpine og træning skal man være varsom med. Jeg vil også lige præcisere, at jeg på ingen måde er læge, så mine tips kommer fra andre eksperter på området. Skulle du være i tvivl om du er frisk nok til at træne, så lad være.

Du må gerne træne:

  • Når du er forkølet. Det kan være irriterende, og kan nedsætte træningsmængde og intensitet, men der er intet farligt ved at træne med en almindelig forkølelse.
  • Når du har kriller i halsen, men ingen smerter.

Du må ikke træne:

  • Når du har feber er træning bandlyst. Kroppen arbejder med 180 km/t og har ikke brug for yderligere stress.
  • Når du har pludselig opstået hovedpine skal du passe på.
  • Når du har ømme led og muskler, som ikke er træningsømhed.
  • Når du hoster og føler, at du har noget til at sidde i luftvejene. Det kan f.eks. være slim.
  • Når du har symptomer i halsen. Det kan være synkesmerter, synkebesvær eller slim.
  • Når du har vejrtræningsproblemer i form af mislyde eller besvær.

Du kan ikke indhente tabt træning

Og så har jeg lige et sidste råd, som jeg selv har lært på den hårde måde. Når du så er frisk igen, så kan du ikke indhente den træning du har tabt ved ikke at træne, så lad være med at forsøge. Du når allerhøjest frem til en skade!

God bedring og ikke mindst træning. Og hvad med en lille én til immunforsvaret?

/Kasper

Be the first to comment

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.