10 tips til Berlin Marathon

Er du super elite, så er disse råd måske ikke for dig, men er du ligesom mig en glad amatør, så kan du måske bruge dem.

Berlin Marathon er en helt speciel oplevelse og det er så stort, at det faktisk er svært at forstå. Derfor er det også særlig vigtigt, at have styr på sine ting, for man bliver hurtigt ”hylet” ud af den når man står ved stregen.

1. Hotellet

Ja, det har jo egentlig ikke rigtig noget med løbeturen at gøre, og så alligevel. Har du muligheden, så vælg et hotel i nærheden. Det giver dig bedre tid om morgenen og det skaber ro. Desuden er transportsystemerne godt belastede når man nærmer sig starten og derfor skal afsted før man regner med.

2. Morgenmaden

Når man bor på hotel bliver man tit præsenteret for en kæmpe morgenbuffet. Men pas på, overspis ikke og prøv ikke nye spændende retter. Denne dag skal du satse på det du kender, så maven ikke gør knuder. Drik en kop kaffe eller to, da det er godt til at sætte gang i maven, så du kan komme på toilet inden starten. Især ”nummer to” er sjovere på hotellet end i et beskidt festivalstoilet ved starten.

3. Ankomst til starten

Med over 40.000 løbere, så er der pludselig mange mennesker omkring starten. Kom i god tid, især hvis det er første gang, så du kan se dig omkring og få ro på nerverne. Der hersker en helt særlig stemning, som det bare gælder om at få med. Pga. sikkerhed, så skal du vise armbånd og startnummer, så det tager lidt ekstra tid at komme igennem. Kom gerne én time før start og gerne før. Så er der også tid til toiletbesøg, for de fleste skal nervøsitetstisse.

1 time før kampstart

4. I startboksen

Berlin er så stor, at selvom man starter på en seks sporet vej, så er der trængsel. Det betyder også, at de sidst ankomne starter udenfor boksen, og der mister man lidt af oplevelsen. Der er ganske langt at gå fra ankomstområdet til selve starten, så gå i god tid.

Løbet skydes afsted i gruppe, så du behøver ikke presse dig frem.

5. Hold dig til planen

Det kan være svært, at holde sig til en plan, da de første 3-4 kilometer bare flyver afsted, da man rider på lykkefølelse. Men pas på du ikke pludselig løber 30 sekunder hurtigere end du har trænet til. Det vil ramme senere.

6. Væske og energi

Drik som du har trænet. Er du vant til vand hver 5 kilometer, så er det også det du skal gøre her. Ikke springe over, men du kan med fordel have en lille 200 ml flaske med, så du kan springe første depot over, da der er kæmpe kø og herefter smider du flasken. Er du ikke vant til at løbe og drikke, så gå de ti sekunder det tager, at drikke, da du ellers mister kostbarvæske eller får det galt i halsen.

Du kan vælge, at bruge det energi som løbet stiller til rådighed, men jeg har altid haft det med som jeg har trænet med. Du kommer også til en ”gel zone”. Pas på du ikke ødelægge maven ved at spise en her.

7. Find belønninger

Når det begynder at gøre ondt, og det vil det gøre, så brug depoterne som belønning i hovedet. Det hjælper, at dele løbet op i små 4-5 kilometer bider.

8. I mål

Med den femte og sidste marathonmedalje om halsen

Når du er kommet i mål og har fået din fuld fortjente medalje, så hold benene i gang. Gå evt. tilbage til dit hotel. På den måde får du noget af ”sliddet” ud af benene.

9. Musik i ørene

Mange ynder at løbe med musik i ørene og mange gør det også i Berlin. Men drop det. For det først er det ikke tilladt og for det andet går du glip af energien fra publikum og bandsene. Og sidst men bestemt ikke mindst, så mister du også evnen til at orientere dig ordentligt når du skrifter bane, og det er farlig for dig og dine medløbere.

10. Det vigtigste

Og sidste tip er: Nyd det for pokker. Du har trænet i måneder og det er så fed en oplevelse.

Rigtig god tur og pas på dig selv og dine medløbere.

/Kasper

 

 

 

2 Kommentarer

    • Hej Thomas

      De skriver således på deres hjemmeside:

      We would like to ask that you not to wear headphones so that you can understand anything that other runners or volunteers might say to you. You would also be missing out on the remarkable sounds of the spectators and live bands.

      /Kasper

Skriv et svar